مزایای قرار دادن تخم ها به پهلو در دستگاه جوجه کشی

در این مقاله که توسط گروه صنعتی اسکندری گرد آوری شده است در مورد مزایا و معایب انواع سیستم های چرخش تخم نطفه دار صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید

انچه در این مقاله خواهید خواند به شرح زیر است :

  • نحوه چرخش تخم ها در فرایند جوجه کشی
  • چرخش ۹۰ درجه تخم نطفه دار
  • چرخش ۳۶۰ درجه تخم نطفه دار
  • چرخش تخم نطفه دار رو به پهلو
  • نحوه چرخش دستگاه جوجه کشی ایزی باتور  ۳ و ۴
چرخش تخم نطفه دار

چرخش تخم نطفه دار

چرخش تخم نطفه دار رو به پهلو | امروزه صنعت جوجه کشی به دلیل سود دهی بالا افراد و پرورش دهندگان فراوانی را به این زمینه جذب کرده است . همین علت باعث شده تا شرکت ها و کارخانه های بسیاری در سراسر دنیا به ساخت انواع دستگاه های جوجه کشی و تجهیزات در این زمینه بپردازند . هر دستگاه جوجه کشی ساخت هر برندی که باشد دارای نقاط قوّت ، نقاط ضعف و محدودیت های ویژه خود میباشد . یکی از مهم ترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد عملکرد شانه ها میباشد .

نحوه چرخش تخم ها در فرایند جوجه کشی

چرخش تخم در فرایند جوجه کشی از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که در دوران ستر تخم نطفه دار بسته به گونه پرنده باید روزانه چند بار چرخیده شود . چرخیده شدن تخم باعث می شود تا نطفه به پوسته تخم نچسبد . در بهترین حالت تخم باید رو به پهلو قرار گیرد . مرغ مادر نیز تخم را رو به پهلو قرار می دهد و چرخش آنها را در حالت رو به پهلو انجام می دهد . در بیشتر دستگاه های جوجه کشی تخم ها به صورت ایستاده قرار می گیرند . در این روش باید قسمت پهن تخم رو به بالا و قسمت تیز تخم رو به پایین باشد . در قسمت پهن تخم کیسه هوایی وجود دارد که در آخر دوران جوجه کشی توسط جوجه پاره می شود و با ورود اکسیژن به داخل تخم ، جوجه به صورت طبیعی شروع می کند به نفس کشیدن و از تخم خارج می شود .

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

چرخش ۹۰ درجه تخم نطفه دار

چرخش تخم نطفه دار

چرخش تخم نطفه دار

همان گونه که اشاره کردیم در برخی دستگاه ها تخم ها به صورت ایستاده در شانه های دستگاه قرار می گیرند و دوران می یابند .در این حالت باید محتوا درون تخم هنگام چرخش با قسمت پهن تخم برخور نداشته باشد ؛ چرا که امکان دارد کیسه هوایی پاره شود . به همین دلیل در این مدل ، چرخش تخم ها به صورت ۹۰ درجه یعنی ۴۵ درجه به راست و ۴۵ درجه به چپ میباشد . مورد دیگری که می توان مطرح کرد این است که در برخی دستگاه ها این چرخش ۹۰ درجه به صورت آهسته انجام می گیرد یعنی دستگاه در ۲ ساعت تخم ها ۴۵ درجه به یک طرف می چرخاند و در ۲ ساعت بعدی جهت چرخش عوض می شود . در نوع دیگری از دستگاه ها تخم ها در هر دو ساعت یک بار با سرعت مناسب به یک طرف رفت و برگشت کرده و ۲ ساعت دیگر در جهت مخالف همان عمل را تکرار می کند . در این مدل گردش امکان شکستگی تخم وجود دارد .

چرخش ۳۶۰ درجه تخم نطفه دار

برخی دستگاه ها مانند ایزی باتور ۵ و  ۶ دارای سیستم چرخش تخم نطفه دار ۳۶۰ درجه می باشد . یعنی تخم یک دور کامل می زند که الهام گرفته از عملکرد مرغ مادر است . در چرخش ۳۶۰ درجه باید تخم ها رو به پهلو قرار گیرند . در این حالت امکان چسبندگی تخم به پوسته تخم مرغ به صفر می رسد . جالب است بدانید که تمام موارد جوجه کشی شبیه سازی از عملکرد مرغ مادر است و برخی دستگاه ها این کار را بهتر و بسیار با کیفیت تر از مرغ مادر به انجام می رسانند . در همین مورد برخی کارشناسان این عقیده را دارند چرخش تخم مرغ در دستگاه های جوجه کشی تنها چیزی است که می توان به عنوان محدودیت یا ضعف در نظر گرفت . چرخش ۹۰ درجه برای تخم ها حیاتی است و در دستگاه جوجه کشی یک عملکرد بسیار مناسب محسوب می شود ولی راندمان حاصل از این چرخش در جوجه کشی ۸۰ تا ۸۵ درصد است .

چرخش تخم نطفه دار رو به پهلو

اکنون چند ماشین جوجه کشی بسیار پیشرفته به تعداد انگشت شمار وجود دارد که تخم های نطفه دار را رو به پهلو و به میزان ۳۶۰ درجه می چرخاند . شانه های به کار رفته در این دستگاه ها از نوع غلطکی می باشند . در این نوع شانه ها تخم بر روی میله هایی قرار می گیرد و همه میله ها اهسته به یک سمت دوران می کنند این امر باعث می شود تا تخم در جهت خلاف حرکت میله ها به صورت آهسته بچرخند . در این نسل از دستگاه ها تخم ها با هیچ خطر یا آسیبی مواجه نمی شوند .

دستگاه جوجه کشی خانگی ۳ و ۴

دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ۳ و ۴ طراحی شده توسط گروه صنعتی اسکندری بوده که اکنون در مرحله ساخت می باشند . این دستگاه ها از سیستم چرخش تخم نطفه دار ۳۶۰ درجه و شانه های غلطکی برخوردار است . بروزترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این دستگاه ها بکار رفته است . شانه های غلطکی بکار رفته در ایزی باتوز ۳ و ۴ برای اولین بار توسط گروه صنعتی اسکندری در ایران و خاورمیانه استفاده شده است .

نتیجه گیری

گروه صنعتی اسکندری بار دیگر با تحقیق و توسعه فراوان سیستم چرخش تخم نطفه دار خود را به جدیدترین علم روز دینا مجهز کرد و با سرمایه گذاری انبوه ماشین جوجه کشی ایزی باتور سه و چهار را روانه بازار کرد این ماشین جوجه کشی دارای سیستم چرخش ۳۶۰ درجه میباشد که در آن تخم ها رو به پهلو در داخل دستگاه قرار میگرند. این نوع چرخش در بروزترین ماشین های جوجه کشی دینا مرسوم شده است که راندمان جوجه کشی در آن بالا تر سایر دستگاه های جوجه کشی هست .

۲.۳ ۶ votes
امتیازدهی به مقاله